נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכריז הערב (שלישי) על הטלת מכסים הדדיים על כל מדינות העולם – מהלך דרמטי שנועד, לדבריו, "להחזיר את העוצמה הכלכלית האמריקנית" ולשים סוף ל"ניצול המסחרי" של ארה"ב לאורך עשורים. המכסים הוטלו על כל מדינה, כולל ישראל, שתספוג מכס של 17% על כל ייבוא ישראלי לארה"ב.
במהלך הצהרה מיוחדת שנשא בבית הלבן, הכריז טראמפ כי החל מהשבוע יוטלו מכסים בשיעור של 10% על כל מדינה כקו בסיס, ובמקביל 17% על תוצרת מישראל – שיעור המכס הגבוה ביותר שצוין באופן פומבי על ידי הממשל. "במשך יותר מ-50 שנה מדינתנו נוצלה – אבל זה נגמר", הבהיר טראמפ. "מה שהם מטילים עלינו – אנחנו נטיל עליהם. הגיע התור שלנו לצמוח".


עוד אמר הנשיא: "השני באפריל ייזכר כיום שבו הפכנו את אמריקה לעשירה שוב. עם הצעד שאנחנו נוקטים בו היום, ארה"ב תחזור לגדולתה – גדולה מאי פעם".
לדבריו, כל מדינה תשלם לארה"ב לפחות חצי מגובה המכס שהיא מטילה על מוצרים אמריקניים, והוסיף קריאה מפורשת למנהיגי העולם: "הסירו את המכסים וההגבלות שלכם – והתחילו לקנות תוצרת אמריקנית".
במהלך נאומו, הבהיר טראמפ כי הוא מודע לכך שהמהלך צפוי לעורר התנגדות: "בימים הקרובים נשמע הרבה תלונות מצד הגלובליסטים, בעלי האינטרסים ותקשורת הפייק – אבל אנחנו תמיד הוכחנו שהם טועים".
בתגובה מיידית להצהרה, שוקי ההון הגיבו בירידות חדות: חוזי המניות העתידיים מצביעים על צניחה חדה במדדים המרכזיים. מדד S&P 500 מאבד 1.9%, בעוד מדדי הנאסד"ק והדאו ג'ונס צונחים בכמעט 3% כל אחד – סימן לדאגה הגוברת בקרב המשקיעים מפתיחה אפשרית של מלחמת סחר כוללת.
